neděle 25. listopadu 2012

Rozhovor s Pavlem Valdmanem

Dnes přinášíme rozhovor s Pavlem Valdmanem. Bubeníkem s vysokými cíli a pekelným úderem. Kdo nevěří, ať sem běží. 

Pavle, mohl bys nám v několika málo větách popsat, jak jsi se dostal k bubnování a shrnout v rychlosti své bubenické učitele a školy? 
Ve třinácti mne za bicí posadil bratr, také bubeník, a pak už to šlo ráz na ráz. 2002-2008 jsem studoval bicí na Pražské Konzervatoři u Pavla Razíma a poté na Berklee College of Music v Bostonu. Tam jsem měl více učitelů např. Mike Mangini, Terri Lyne Carrington. Mým hlavním učitelem a člověkem, kvůli kterému jsem šel na Berklee byl Dave DiCenso.  

Jak vidíš svojí budoucnost? Zatím pendluješ mezi USA a ČR... není na čase se někde usadit? Kde to bude? :) 
Svou budoucnost vidím tam, kde budu mít možnost hrát hudbu, která mne baví a to se mi teď daří v USA. Mám tam svou kapelu SINISTER GRIN  a hraju také s Danielem Jakubovicem a AGAINST THE WALL.

Kolik čechů studuje nebo studovalo v Berklee? Jsou mezi nimi nějací bubeníci? 
Po tu dobu, co jsem tam studoval já, nás tam bylo dohromady pět. Já byl jediný bubeník. Přede mnou tam byl na bicí třeba Libor Hadrava. 

Co bys chtěl dokázat v bubenickém životě a co v tom osobním?
Když mi bylo 16, chtěl jsem být nejlepší bubeník na světě. Když se na to teď koukám je to k pousmání.... Jaký jsou kritéria pro to, kdo je nejlepší atd... ? Ale v té době to byl super hnací motor, abych hodně cvičil. Teď v 26ti bych chtěl, aby se mi podařilo, že mojí kapelu budou poslouchat lidi po celém světě... Co se týče osobního života? ... abych třeba nějakej začal konečně žít... Posledních 10 let jsem nedělal nic jinýho, než cvičil nebo hrál na bubny... 

Chystáš se s některýma kapelama z USA do Čech? 
Věřím, že se to jednou stane a přál bych si, aby to byla Sazka Arena.... ;) Už jsem o tom párkrát přemýšlel, ale je to finančně náročné sem dopravit 4 muzikanty z USA... Kluci z Against The Wall jedou teď turné kolem světa s americkým muzikálem American Idiot. Budou v prosinci 2 týdny v Londýně, tak jsme přemýšleli udělat pár koncertů v Praze. Bohužel se to nedá časově zvládnout.

Jaký je rozdíl mezi českým a americkým bubeníkem? 
To je složité říct. Já viděl spoustu špičkových i úplně průměrných bubeníků ve státech i v ČR. Myslim, že americký bubeník má lepší přísun informací. Takže když si řekne, že chce teď dělat tohle a tohle, může si vybrat ze spousty not, DVD, CD, jít se podívat na dobrý muzikanty a kapely. Díky YouTube se i tohle naštěstí mění. 

V Čechách vyučuješ bubeníky podle podobných metod jaké jsou k vidění v USA... je rozdíl mezi českými a americkými studenty? Ať už v píli, cítění hudby a podobně?
Kombinuju to... Používám noty a postupy od profesora Veselého, stejně tak jako od DiCensa, Manginiho a vlastní věci. Jak jsem zmínil... v USA mají větší možnosti a rozhled, ale to je dané mísením všech možných kultur. Konkurence je tam nesrovnatelně větší. Na škole bylo 400 bubeníků a vy se přirozeně snažíte být jeden z těch uznávaných. Takových bubeníků, jako jsem já bylo třeba jen na Berklee 50. Studenti na Berklee jedou každej den na 100%. Spousta domácích úkolů, projektů, zkoušek, natáčení, koncertů... Spát se chodí ve tři ráno a od devíti začíná ten kolotoč znovu. 

Co chystáš pro rok 2013? 
Žít v USA.

Co ti více vyhovuje - být "nájemným" hráčem nebo dělat vlastní tvorbu, se kterou by ses jednou rád uživil? 
Když jsem byl v Praze na Konzervatoři, byl jsem spíše nájemným hráčem. Samozřejmě jsem chtěl mít svoji kapelu a dělat svou hudbu. Mě se ale nechtělo začínat kapelu v ČR...  Věděl jsem, že chci na své kapele pracovat v USA.

Kolik máš v současné době aktivních kapel a které věštíš slavnou budoucnost? :) 
Pro mě je priorita SINISTER GRIN, to je kapela, kterou jsem založil. Do AGAINST THE WALL jsem přišel, protože potřebovali bubeníka na koncert s Dream Theater a pak tam zůstal, baví mě spolupráce s Danielem, člověk se hodně naučí.  

Nedávno jsme tě viděli, jak jsi doprovázel na festivalu Tomáše Kluse na cajon, jak jsi se k tomu dostal? 
To takhle sedíte s kamarádem po x letech na pivu a najednou vám řekne. "Nemohl bys odehrát dva koncerty, můj záskok je nemocnej..." :D


Oblíbené CD: Teď moc hudbu neposlouchám, takže není nic takovýho aktualního... Jinak je toho opravdu spousta. Poslechněte si třeba Robert Glasper Black Radio, to je poslední co jsem si pořídil... 

Oblíbená kniha: Dave DiCenso Universal Rhythms 

Oblíbený film/seriál: Pulp Fiction 

Vysněné auto: GMC Yukon, Chevrolet Tahoe 

Pavle, díky za rozhovor a ať ti to hraje!

Žádné komentáře:

Okomentovat